353. Ardbeg Wee Beastie

Då min granne är mer inne på rökig whisky än vad jag är så är detta ett sample från honom. Wee Beastie har gått på auktion ett tag och för någon vecka sedan släpptes den även på svenska systembolaget. En femårig whisky från lite smått legendariska Islay-destilleriet Ardbeg.

Doften bjuder på en väldigt subtil Islay-peat ihop med en mängd charkuterier. Lite åt enrisrökt medwurst i kombination med lökkorv. Här finns också lite av blött, ganska hårt eldat trä. Här finns lite av blött halm och en lätt brödig ton som av fänkål och kardemumma.

Smaken är även den ganska lätt för en Ardbeg. Peaten finns här men överlag känns denna lite vek och tunn i smaken. Även här finns en lättare brödton men inget jag ropar hej över.

Detta var inget som tilltalade mig men jag vet att andra gillar den och det är det fina med olika drycker som whisky. Jag är glad att jag inte köpte på mig någon av denna.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.