391. Spirit of Hven. Seven Angels, St Jerahmeel

Ett sample som jag fick hem i förra veckan och en whisky som släpps på fredag 1/3 på systembolaget.se. Den ingår i serien Seven Angels och är nummer fyra i ordningen. Jerehmeel som, enligt bibeln, är hoppets ärkeängel.

Här är en whisky som mognat på åtta olika ekfat sedan 2013. Sju av faten är orökt mättat korn och det åttonde är rökig Malt. Blandningen av fat, är som alltid hos Spirit of Hven, en bra blandning. Fyra fat är amerikansk ek (Quercus Muehlenbergii), tre är lufttorkad Quercus Patraea varav två innehållit vit bourgogne och ett rött amaronevin. Det sista fatet är ett återfyllt sherryfat av Quercus Rosacea.

Hur är den i doft och smak då? Jo, doften är fruktig och jag tycker mig känna lite sommarblomdoft samt lite av riktigt söta gula päron. En bris av vanilj smeker fram emellanåt.

Smaken bjuder på en sötma i form av lite karamell, lite ektoner och lite brända mandlar.

Den här föll mig i smaken och jag funderar starkt på att plocka hem en flaska på fredag.

Stort tack för att jag fick möjlighet att prova den här.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.