352. Highland Park Leif Eriksson

En whisky framtagen för travel retail eller om man så vill tax free-marknaden 2011. Då min bror talat sig varm om denna whisky i några år införskaffade jag mig denna på auktion för ett tag sedan. ABV på minimala (för att få kallas whisky) 40%.

Doften är lätt kryddig med en härlig sötma. Nästan likt en övermogen mango som marinerats lätt i honung. En svagare nyans av lätt beskt apelsinskal lurar i bakgrunden. En touch av vanilj försöker visa sig men trängs undan men envisas med att komma tillbaka vilket är bra. En liten ekton tycker jag mig finna. Den lätta HP-röken vågar inte riktigt visa sig utan ligger, likt apelsinskalet, i bakgrunden.

Smaken bjuder mig på vanilj och sötma. En liten besk ton likt grape, ihop med söta päron krullar lätt på främre delen av tungan och låter sedan ektoner och en mycket svag rökton visa sig.

Sammantaget en bra whisky och jag förstår varför min bror gillar den.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.