Hvenus från Spirit of Hven och Backafallsbyn

En ryewhisky från svenska Spirit of Hven som släpps på Systembolaget den 7/12 och som hittade hem till mig igår. ABV på 45,6%. Priset landar på fantastiska 395:- för 500 ml. Jag läste att Ingvar Rönde skrev att 8000 flaskor är beställda av Systembolaget i en första omgång.

Doften är lätt med väldigt söta toner. Här finns röda äpplen, lite röda vingummin, en svag vaniljton, lite örtighet och vad jag skulle vilja likna vid en mycket liten läderton. Doften tilltalar mig verkligen.

Smaken är även den lätt med en liten torr ton av kanel och lite julighet (beska apelsinskal, lite nejlika(?) och lite ingefära). En svag pepprighet. Då detta är endast min andra ryewhisky vågar jag knappt säga att all rye har en speciell sötma men båda har haft den, vilken även varit lite svår att definiera. Den här har också en ton av lite tropiska frukter och kanske det är rye-typiskt?!

Eftersmaken är medellång och jag hade gärna sett att den varat längre.

Oavsett har jag gillat båda de ryewhisky jag provat. Den här kan jag verkligen rekommendera för alla er som vill ha något riktigt gott till jul, men naturligtvis även annars.

Stort tack till Camilla Eriksson vid Backafallsbyn för att jag fick möjlighet att prova den och tack till Henric och Anja Molin för deras vilja att göra svensk whisky och annan (bra) sprit.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.