Highland Park Bishop William the Old

Detta är en single cask, cask #6712, från Highland Park som buteljerats för Bishop’s Arms i första hand. Ett antal flaskor släpptes dock på Systembolaget för lite mer än två veckor sedan. Jag låg hemma sjuk, slösurfade på Facebook och hittade att den släppts och beställde genast ett antal flaskor. Några gick till en god vän som troligtvis är Sveriges största samlare av just HP. Två hamnade här hemma.

Doften är härligt sherrytung med russin, karamell, sötma, lite bärig samt lite moccatoner.

Smaken är helt ljuvlig. Alkoholen, som ligger på hela 63,1%, ger en extra stuns till alla smaker som bjuder på sherry, russin, mörk choklad och en svag ektouch.

Med vatten(!), säger jag som (nästan) aldrig vattnar annars, framträder ännu mer kola/karamell i doften. Här ligger också något jag skulle vilja likna vid björnbär.

Smaken blir något lenare och jag tycker här att den där lite bakomliggande HP-röken framträder på ett tydligt och behagligt sätt. Denna kände jag inte alls utan vatten.

Eftersmaken är lång och värmande. Jag tycker att detta är den bästa HP jag druckit. Den slår cask 2121 för Sverige om än knappt. Ni finner min recension av den senare här.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.